Clinical Governance
Clinical governance is de gedragscode die zich o.a. richt op behoud en verbetering van de kwaliteit van zorg. Artsen en verpleegkundigen zijn vanuit hun opleiding gepreoccupeerd met het leveren van kwalitatief goede zorg. Clinical governance moet de hele organisatie richten op dit doel. Clinical Governance is de systematische bestuurlijke aanpak om effectiviteit en efficiency van de zorg te verbeteren. De organisatie moet daarvoor beschikken over een stuurinstrument dat door alle geledingen van de organisatie kan worden gebruikt. Dit bevordert dat iedereen binnen het ziekenhuis gebruik makende van hetzelfde instrument dezelfde taal spreekt. Op het moment ontbreekt zo’n instrument. Het MQS-systeem ambieert dit instrument te leveren. Doel is om het resultaat van een behandeling in een voor iedereen begrijpelijke maat uit te drukken. Deze maat wordt vergeleken (benchmarking) met de bestaande norm volgens de huidige stand van de wetenschap.
Bestuur, management, financiële administratie, medisch specialisten en verpleegkundigen kunnen ieder vanuit hun eigen invalshoek de gegevens en analyses die door het MQS-systeem worden gegenereerd gebruiken om hun functioneren richting te geven. Concurrentie op basis van benchmarking van uitkomsten bevordert inzicht in eigen functioneren en stimuleert om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.
Het inzicht in de kwaliteit van de geleverde zorg en wat na voltooiing van de behandeling als zorgproduct wordt geleverd is voor alle marktpartijen van belang om in deze markt te kunnen opereren: voor consument, inkoper controleur of beleidsbepaler.
Bestuur, management, financiële administratie, medisch specialisten en verpleegkundigen kunnen ieder vanuit hun eigen invalshoek de gegevens en analyses die door het MQS-systeem worden gegenereerd gebruiken om hun functioneren richting te geven. Concurrentie op basis van benchmarking van uitkomsten bevordert inzicht in eigen functioneren en stimuleert om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.
Het inzicht in de kwaliteit van de geleverde zorg en wat na voltooiing van de behandeling als zorgproduct wordt geleverd is voor alle marktpartijen van belang om in deze markt te kunnen opereren: voor consument, inkoper controleur of beleidsbepaler.